آموزش گام به گام رانندگی

آموزش گام به گام رانندگی

آموزش گام به گام رانندگی

آموزش گام به گام رانندگی

شستشوی اتومبیل

 شستشوی اتومبیل:

شاید فکر کنید سلامت و ایمنی خودرو فقط به مسائل فنی و مهمی مثل تعویض روغن، تنظیم باد لا‌ستیک‌ها و قطعات مکانیکی خودرو مربوط است. ضمن آنکه در شماره‌های بعدی به این گونه مسائل بسیار مهم نیز اشاره خواهیم داشت، در این قسمت مطالبی را پیرامون یک جنبه مهم و اغلب فراموش شده از نگهداری خودرو سالم و ایمن، می‌پردازیم.
یعنی شستشوی خودرو:

شستن ماشین چه از نظر اهمیت آن و چه به لحاظ روش‌هایی که در آن استفاده می شود‌ ‌شباهت‌های بسیاری با حمام کردن آدمها دارد! یکی از این شباهت‌ها و شاید برجسته ترین آنها،احساس فوق العاده مثبتی است که بعد از یک شستشوی مفصل برایتان پیش می آید.
در این مقاله دلایل اهمیت تمیز نگاه داشتن خودرو و نقش آن در سلامت ماشین را بررسی می کنیم و چند روش مناسب و کارآمد را مرور خواهیم کرد.

خودروی ما خانه ی ما:

1- سلامت بصری:

یکی از پرشمارترین وسایلی که هر روز مجبوریم در خیابان‌های شهرمان مشاهده کنیم، خودروهای رنگارنگ و متفاوتی هستند که دیگر جز همیشگی و مهم از طراحی شهر شده اند. اگر از فراز آسمان شهرهای بزرگ به پایین نگاه کنید، خانه‌ها، خیابان‌ها و سپس ماشین‌های داخل آنها بیشترین سطح تصویر مقابلتان را تشکیل می‌دهند. این تکرار تصاویر و در معرض دید بودن اجباری خودروها برای دیگران ایجاد حق می کند. حق عدم رویت خودروهای کثیف و بد قیافه!

در واقع ماشین‌هایی با ظاهر کثیف،آلودگی تصویری و یا بصری ایجاد می کنند و طبعا تمیز نگاه داشتن خودرو می تواند این آلودگی را کمتر کند. در کشورهایی با شاخصه های سلامت بالا، به عدم آلودگی بصری توجه زیادی می‌شود. و استانداردهای سلامت بصری به خصوص در مورد نمای خانه‌ها و وضعیت ظاهری خودرو در این کشورها به دقت رعایت می شود. تمیز نگاه داشتن خودرو ضمن معرفی صاحب خودرو به عنوان فردی مسئول و قابل اطمینان در جامعه، سلامت بصری و روانی جامعه را نیز بالا برده و باعث افزایش کارآیی افراد خواهد شد.
  -
2
- دید کافی:
تمیز نگاه داشتن شیشه‌ها و چراغ‌ها به خصوص در شرایط بارانی، شب، برف و در هر وضعیتی که دید راننده محدودتر است، بسیار حیاتی است. یادآوری این نکته ضروری است که دید کافی به معنای واکنش مناسب تر راننده در برابر حوادث و در نتیجه کاهش صدمات مالی و جانی خواهد بود.                                               
3- حفظ سلامت عمومی خودرو :
در حین فرایند شستشو امکان یک بازدید کامل از بدنه و موتور فراهم می‌شود. بنابراین در هنگام شستشوی بدنه، خراش‌ها و زدگی‌های احتمالی را برسی کنید. برای جلوگیری از تبدیل یک خش به یک پوسیدگی بزرگ،‌ محل خراش‌ها و زدگی‌ها را با کمی رنگ بپوشانید. ضمن آنکه تمیز کردن قسمت‌های مختلف خودرو در بهتر کارکردن آنها تاثیر مهمی می‌گذارد. شستشوی موتور هزینه‌های شما را برای نگه داری سالم موتور کاهش می‌دهد. پـژوهش‌ها نشان می‌دهند که شستشوی منظم و صحیح موتور خودروهخودروها چطور و چگونه حمام می کنند؟
1- کارواش دستی:
در حال حاضر مراکز متعددی که به خوبی سازماندهی و مدیریت می‌شوند در سطح شهرهای بزرگ وجود دارند. تعرفه های این مراکز مشخص است و کارکنان آن نیز مهارت لازم را کسب کرده‌اند. خدمات متعددی که در این کارواش‌ها ارائه می شود به همراه ارزان بودنشان ، می تواند انگیزه جدی برای استفاده مستمر و منظم از آنها به حساب آید.
در آب و هوای بارانی به کارواش نروید! باران به علاوه یک هوای آلوده و پر از گرد و غبار تمامی زحمات شما را هدر خواهد داد.
کارواش‌ها از آب چاه استفاده می‌کنند. این شیوه باعث صرفه جویی در مصرف آب گرانقیمت آشامیدنی می‌شود. این صرفه جویی یکی از مزیت های عمده استفاده از کارواش‌هاست.                                                                               

2- کارواش خودکار(اتوماتیک):
در این روش همان کار کارواش معمولی اما به کمک ماشین‌های خودکار انجام می شود. در مورد خودروهایی با رنگ متالیک استفاده از این شیوه شستشو چندان توصیه نمی شود.                                                                    
3- نظافت شخصی :
برای آنکه بتوانید خودروی پاکیزه تری داشته باشید لزوما نباید به کارواش مراجعه کنید. اما اگر قصد شستشوی خودرو در منزل را دارید به چند نکته زیر دقت کنید:

1- یک سطل آب، مقداری پارچه نرم و کمی مایع ظرف شویی برای نظافت یک خودروی سواری معمولی کافی است و احتیاجی به استفاده بی رویه از آب لوله کشی نیست.
2- از پارچه‌هایی استفاده کنید که بر روی بدنه خودرو خش نمی‌اندازند و ظرفیت جذب آب بیشتری دارند. مثل همان لنگ‌های حمام قدیمی !
3- استفاده از مایع ظرف شویی به جای پودر رخت شویی توصیه می‌شود.
4- تذکر اخلاقی اینکه به تابلوی <شستشو ممنوع> در حاشیه جوی‌های خیابان احترام بگذارید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.