X
تبلیغات
رایتل

نکات ایمنی در سفر برای خانم های باردار

چهارشنبه 10 آذر 1395
نکات ایمنی در سفر برای خانم های باردار

مسافرت در زمان بارداری،احتیاج به مراقبت و احتیاط بیشتری دارد اما هرگز دلیل این نمی شود که سفر را از خود دریغ کنید.
اگر بارداری سالمی دارید و در وضعیتی نیستید که مجبور به استراحت مطلق باشید،می توانید به سادگی و با رعایت چند نکته ، سفر خوب و خاطره انگیزی را تجربه کنید.
 

نکات پیش از سفر:

 مقصدی که به آن سفر می کنید مهم است. بررسی کنید که بیماری های واگیردار در آنجا شایع نباشد. حتما می دانید که در دوران بارداری هر واکسنی را نمی توانید تزریق کنید. واکسن هایی مثل آبله مرغان ، سرخک ، سرخجه و اوریون ، که ویروس ضعیف شده را به بدن تزریق می کنند و خطر ابتلای خفیف به آن بیماری وجود دارد ، برای خانم های باردار خطرناک هستند. واکسن های هپاتیت نوع A ، هپاتیت نوع B ، آنفلوآنزا و کزاز ضرر ندارند و شاید حتی به باردارانی که در معرض ابتلا به این بیماری قرارگیرند توصیه نیز بشود. به طور کلی اگر مجبور نیستید ، بهتر است به شهر و کشورهایی که احتمال ابتلا به بیماری در آنها بالاست سفر نکنید. یا اگر احتمال می دهید آب در آنجا آلوده باشد و شما را در کمترین حالت به اسهال و استفراغ مبتلا کند ، سفر نکنید. 

اگر سفر هوایی در پیش دارید ، مقررات شرکت هوایی را بررسی کنید. بعضی از شرکت های هوایی ، به هیچ عنوان اجازه سفر از هفته ٣٦ ام حاملگی به بعد را نمی دهند و اغلب آنها اجازه کتبی و گواهی پزشک تان برای خطر نداشتن سفر درخواست می کنند. حتما برنامه سفرتان را با پزشک خود درمیان بگذارید. معاینات و آزمایش های نهایی و لازم را انجام دهید. 

 

یک گزارش کامل از بارداری خود تهیه کنید و همراه داشته باشید که سن شما ، تاریخ آخرین پریود ، تاریخ دقیق زایمان ، تعداد و نتایج بارداری های قبلی تان ، موارد احتمالی ابتلا به بیماری در دوران بارداری ، نتایج آزمایش ها و سونوگرافی ها ، سابقه جراحی اگر داشته اید و گزارش مراجعات به پزشک خود در دوران بارداری در آن باشد. حتی گروه خونی خود را هم ذکرکنید ، ممکن است نیاز به تزریق خون پیدا کنید. 

 لباس مناسب برای خود انتخاب کنید. اگر منطقه ای که به آنجا می روید سرد است حتمی لباس گرم با خود برداید. اگر هم گرم است لباس گشاد و نخی انتخاب کنید. از کفش های مناسب استفاده کنید.

یک لیست از نام و شماره تلفن های افرادی که در مواقع اضطراری بتوان با آنها تماس گرفت تهیه کنید و در کیف دستی تان همراه داشته باشید. اگر سفرتان طولانی است ، برای موارد اضطراری ، مشخصات و آدرس یک پزشک مورد اعتماد را در مقصد بشناسید یا از پزشک خود بخواهید شما را در این مورد راهنمایی کند. داروهای خاص و ویتامین هایی که باید روزانه مصرف کنید را همراه خود ببرید. هیچ معلوم نیست که در مقصدتان بتوانید آنها را تهیه کنید. نسخه پزشک تان را هم همراه داشته باشید ضرر ندارد.

نکات مهم در حین سفر:

شما هنوز هم می توانید پیاده روی و موزه گردی کنید. فقط حواس تان باشد که به هر حال زودتر از قبل خسته می شوید. پس ، از هر موقعیتی برای استراحت و تجدید قوا استفاده کنید. حمام کنید ، بخوابید ، یا فقط مدتی دراز بکشید. طبیعی است که در دوران بارداری بیشتر باید به فکر رژیم غذایی خود باشید. سعی کنید همیشه تنقلات و غذاهای سالم همراه داشته باشید. آب زیاد بخورید. برای این که دچار مشکل کم آبی نشوید همیشه بطری آب همراه داشته باشید. در مقصد هم مراقب غذای خود باشید. اگر از کیفیت آب مقصد اطلاعی ندارید بهتر است سبریجات خام مصرف نکنید.

در دوران بارداری خیلی بیشتر از قبل به دستشویی نیاز دارید. هرجایی که سرویس بهداشتی تمیز پیدا کردید استفاده کنید. چون ممکن است دستشویی های هواپیما خیلی تمیز نباشند. در سفرهای جاده ای در هر توقفگاهی پیاده شوید ، هم به قصد کمی استراحت و هم دستشویی. در هواپیما نزدیکترین صندلی ها به دستشویی را انتخاب کنید. صندلی های راهرویی ، ردیف های خیلی جلو یا خیلی عقب هواپیما مناسب ترند.

 نشستن به مدت طولانی باعث خستگی و ورم کردن پاها می شود. اگر با اتومبیل سفر می کنید و یا خودتان رانندگی می کنید ، هر ۱ تا ۱/۵ ساعت یک بار پیاده شوید ، کمی قدم بزنید ، به بدنتان کش و قوس بدهید و خستگی درکنید. در قطار ، هواپیما و اتوبوس ، کفش های خود را در بیاورید و صندل راحت یا جوراب روفرشی که بتوانید با آن راه بروید ، بپوشید. هر از چندی هم در راهروها قدم بزنید. اگر کنارتان صندلی خالی هست ، استفاده کنید و پاهای خود را روی آن دراز کنید. اگر هم نیست ، پاهای خود را روی لبه صندلی تان یا روی چمدان جلوی پای تان بگذارید. حتی درحالت نشسته هم می توانید پاهای خود را ، قوزک و مچ و انگشتان پا را ، تکان داده و ماساژ بدهید. به هرحال با تمام این اوصاف پاها کمی ورم می کند ، کفش راحت تر و قابل انعطاف تری بپوشید.

 اگر به مناطق گرم و مرطوب سفر می کنید باید مراقب انواع عفونت ها باشید چون بیماری های قارچی در محیط های گرم و مرطوب بیشتر رشد می کنند. بعد از شنا بلافاصله لباس شنای خیس را عوض کنید. قبل از سفر هم با پزشک خود درمورد همراه داشتن پمادهای ضد قارچ مناسب مشورت کنید. در سفر از هرگونه فعالیت تفریحی و ورزشی که باعث فشار به شکم و بدن می شود و یا ضربه های شدید و خطر سقط جنین دارد ، بپرهیزید. ورزش هایی مانند اسکی ، اسکی رو آب ، اسکیت ، پاتیناژ ، اسب سواری ، جت اسکی ، غواصی و غیره برای شما خطرساز می باشند. در پارک های تفریحی از سوارشدن به دستگاه هایی که سقوط یا توقف ناگهانی و شدید دارند خودداری کنید.

 وان آب خیلی داغ و جکوزی زیاد مناسب نیست ، بالا بردن دمای بدن در ماه های اول بارداری خطر ابتلا به نقایص مادرزادی در جنین را بالا می برد. پیشنهاد می کنیم با مشورت پزشک پیاده روی های سبک در شیب کم،شنا در آب های آرام ، دوچرخه سواری ثابت،آهسته دویدن و غیره ... را جایگزین ورزش های هیجانی کنید.

 هفت نکته ساده اما ضروری:

 1- اگر با اتومبیل سفر می کنید ، شماره تلفن چند تعمیرکار سیار را همراه داشته باشید و اگر با هواپیما ، شماره شرکت هواپیمایی که با آن سفر می کنید.

۲- اگر رانندگی می کنید صندلی اتومبیل را تا حد ممکن عقب ببرید و پاها را دراز کنید تا راحت تر رانندگی کنید. یک بالشتک در گودی کمرتان قرار دهید و کمربند را همیشه بسته نگه دارید. کمربند را به صورتی ببندید که کمربند شانه ای را دقیقا از زیر سینه و بالای شکم و کمربند دور کمر را از زیر شکم رد کنید. در پروازها هم تا وقتی نشسته اید سعی کنید کمربند را بسته نگه دارید.

۳- سفر هرچه طولانی تر ، مشکلات مسافر با ساعت تنظیم خواب هم بیشتر. تا جایی که می توانید به کشورهایی که بیشتر از ۴ ساعت با شما اختلاف دارند سفر نکنید.

۴- خستگی ، سوء هاضمه و سوزش سردل ، گرفتگی عضلات پا ، یبوست ، تکرر ادرار ، تجربه های مشترکی است که معمولا بارداران در سفر دارند. خیلی هم نگران نباشید. اما اگر خونریزی ، لخته شدن خون زیر پوست ، گرفتگی و دردهای شکمی ، پاره شدن غشاء پوست ساق پا به علت ورم شدید ، سردرد و مشکلات بینایی داشتید به پزشک مراجعه کنید.

۵- قبل از پرواز غذا و نوشیدنی های نفخ دار نخورید.

۶- اشعه گیت های ورودی و خروجی برای جنین ضرر ندارند ، نگران نباشید.

۷- از کاهش فشار هوای داخل کابین هواپیما در ارتفاع هم نگران نباشید ، چون جنین اکسیژن دریافتی خود را از هموگلوبین جنینی تامین می کند و این کاهش فشار ، تاثیر بسیار کمی بر اکسیژن دریافتی او دارد.

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.