الف: سنسورهای غیرفعال:
این نوع سنسورها بر اساس خاصیت القای مغناطیسی کار می کنند .در سنسورهای القایی منبع تغذیه وجود ندارد و سنسو ر شامل یک آهنربای دائمی می باشد که سیم پیچی به دور آن می باشد و در مقابل یک صفحه دندانه دار نظیر چرخ دنده حرکت می کند. هنگامی که قسمت بالایی دندانه ها در مقابل سنسور رد می شود جریانی در سیم پیچ القاء می شود که با عبور دندانه های پایینی این القاء از بین می رود .
1- آهنربای دائمی
2- میدان مغناطیسی
3- سیم پیچ
4-صفحه دندانه دار
سیگنال
ارسالی از این سنسور شبیه یک موج سینوسی می باشد که با افزایش سرعت میزان
دامنه و فرکانس موج افزایش می یابد. اگر به هر دلیلی شیار دندانه های صفحه
دندانه دار کثیف شود و یا فاصله بین سنسور با صفحه ی دندانه دار تغییر یابد
سیگنال ارسالی تغییر خواهد نمود.
سنسورهای القایی برای ارسال سیگنال دارای دو سیم می باشد.
ب- سنسورهای فعال:
اساس کارکرد این نوع سنسورها تقریبا مشابه خاصیت اثر هال می باشد .لکن اندکی با آن متفاوت می باشد .در سنسورهای با اثر هال با حرکت دادن یک آهنربای دا ئمی از مقابل سیمی که جریان از آن عبور می کند یک اختلاف پناسیل به صورت سیگنال بین دو نقطه A,B ارسال می کند سنسور با اثر هال از یک کریستال سلسیوم تشکیل شده است که چند اتم سلسیوم بوسیله اتمهای دیگر جایگ زین شده است و بدین شکل خاصیت اثر هال را پیدا می کند و تا زمانی که آهن ربا نزدیک سنسور است سیگنال به صورت اختلاف پتانسیل از کریستال خارج می شود سنسورهای با خاصیت اثر هال دارای سه سیم به شرح ذیل می باشد.
اما
در سنسور ABS نوع فعال بدین صورت است که سیگنال مستقیما از کریستال
سلیسیوم خارج نمی شود بلکه با عبور آهن ربا در مقابل سنسور تغییر مقاومت به
بورد الکترونیکی موجود در سنسور منتقل می شود وقتی تغییر مقاومت مغناطیسی
توسط بورد تشخیص داده شد از طریق اتصال کوتاه دو سر سیم سیگنال به صورت
تغییر ولتاژ ارسال می شود لذا نتیجه دقیقا مشابه اثر هال بوده ولی به لحاظ
نوع عملکرد با آن متفاوت می باشد.این سنسور بر خلاف اثر هال اغلب شامل دو
سیم می باشد .تغییرات سیگنال بسته به نوع سنسور متفاوت می باشد.
امتیاز
این نوع سنسورها نسبت به سنسورهای غیرفعال این است که در سرعتهای پایین حتی
1 کیلومتر بر ساعت نیز عمل می کنند ولی سنسورهای غیر فعال از سرعت 7
کیلومتر بر ساعت به بعد شروع به فعالیت می کنند.
در سیستم ABS با سنسور
فعال آهن ربا بر روی یک طرف بلبرینگ چرخ نصب می گردد که به همراه چرخش چرخ و
بلبرینگ ، آهنربا نیز در مقابل سنسور حرکت می کند.
یکی از مهمترین
مزایای سنسور ABS از نوع فعال این است که سنسور ثابت بوده و آهن ربای نصب
شده بر روی بلبرینگ ، جل و آن حرکت می کند لذ ا طول عمر این سنسور بسیار
بالاتر از سنسورهای غیر فعال که بر اساس خاصیت القایی کار می کنند می باشد
خروجی سیگنال این نوع سنسورها به صورت پله ای و مطابق شکل روبرو می باشد.
دامنه و فرکانس سیگنال خروجی بر اساس نوع سنسور متفاوت است . جهت دریافت سیگنال از دستگاه اسیلوسکوپ به صورت PORTABLE و یا از MEASURMENT BOX موجود در منوهای دستگاههای عیب یاب می توان استفاده کرد به شکلی که یک سر PROBE (سر سیم اسیلوسکوپ ) به بدنه خودرو و سر دیگر ، به سیم حامل سیگنال متصل می شود و بدین صورت می توان از سالم یا معیوب بودن سنسور اطمینان حاصل کرد.
واحد کنترل هیدرولیک:
این مجموعه شامل 8 شیربرقی می باشد که برای هر چرخ یک شیر برقی ورودی و یک شیر برقی خروجی وجود دارد . هر گاه در خودرویی تعداد شیر برقی ها بیشتر از 8 عدد بود سایر شیر برقی ها مربوط به سیستمهای دیگر ترمز، نظیرسیستم ESP می باشد در ضمن به هنگام کارکرد سیستم ABS روغن با فشار توسط پمپ هیدرولیک به سمت مستر سیلندر بر می گردد لذا به منظور جلوگیری از نوسانات و لرزش لوله های ترمز هنگام باز و بست شیر برقی و همچنین ایجاد افت ناگهانی فشار از آکومولاتور استفاده می گردد.