آموزش گام به گام رانندگی

آموزش گام به گام رانندگی

آموزش گام به گام رانندگی

آموزش گام به گام رانندگی

جدول لیست نمره منفی تخلف رانندگان پرخطر و میزان جرائم آنها

جدول لیست نمره منفی تخلف رانندگان پرخطر و میزان جرائم آنها
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور جدول نمرات منفی برای تخلفات رانندگان پر خطر بر قانون جدید اخذ جرائم راهنمایی و رانندگی را تشریح کرد.
رانندگان متخلف بر اساس قانون اخذ جرائم از این پس علاوه بر جریمه نقدی، نمره منفی کسب می کنند و به طور موقت گواهینامه هایشان توقیف می شود که این نمرات منفی در سامانه ای که از ۱۰ اردیبهشت ماه آغاز به کارمی کند ثبت می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سرداراسکندر مومنی در نشست خبری به بیان جزئیات قانون جدید رسیدگی به تخلفات و اخذ جرائم رانندگی اختصاص داشت تخلفاتی را که سبب کسب نمره منفی می شوند تشریح کرد.  

براساس این جدول اگر راننده ای در مرحله اول ۳۰ امتیاز منفی کسب کند گواهینامه به مدت سه ماه توقیف و مبلغ ۴۰۰ هزار ریال دریافت می شود.

در مرحله دوم ۲۵ نمره منفی سبب توقیف گواهینامه و جریمه ۶۰۰ هزار ریالی می شود و در مرحله سوم گواهینامه باطل می شود و تنها پس از گذراندن دوره های آموزشی و پرداخت یک میلیون ریال می توانند دوباره برای دریافت گواهینامه اقدام کنند.

ردیف

عنوان تخلف رانندگی

نمره منفی

وسایل نقلیه شخصی

وسایل نقلیه عمومی و سنگین

۱

هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن در جا و یا حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ

۸ 

10 

2

تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت)

۱۰ 

 15

3

 سبقت غیرمجاز در راههای دو طرفه

۵ 

10

4

 عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی

۵ 

 10

5

 حرکت به طور مارپیچ

۳ 

6

 حرکت با دنده عقب در آزادراهها و بزرگراهها

۵ 

7

 رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان گردان و یا افیونی

۱۰ 

20 

8

 تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت)

۵ 

10 

9

 عبور از محل ممنوع

۴ 

10

 تجاوز به چپ از محور راه

۵ 

11

 عبور وسایل نقلیه از پیاده رو

۵ 

12

 عدم رعایت حق تقدم عبور

۴ 

13

 دور زدن در محل ممنوع

۳ 

14

 استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر

۳ 

15

 نقص فنی موثر یا نقس در سامانه (سیستم) روشنایی در شب

۳ 

16

 عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌‌ای مواد خطرناک

۸

۸ 

17

 رانندگی با وسیال نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز

18

 عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک، سمعک یا تجهیزات خاص

۳ 

19

 عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین یا پلیس مدرسه

 3

20

 عدم رعایت مقررات حمل بار

۵ 

بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان خودرو و کلاه ایمنی برای راکب و ترک‌نشین اجباری شد. همچنین جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد هر ساعت یکبار اعمال می‌شود.

سرانجام قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان ابلاغ شد و بدین ترتیب قوانین رانندگی پس از ۴۰ سال در کشور به‌روز شد.

سرهنگ اصغر محبی، رئیس اداره حقوقی راهنمایی و رانندگی ناجا درباره مختصات این قانون به جام جم گفت: در قانون جدید سقف جرایم ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده که برای تخلف رانندگی در حالت مستی یا استفاده از مواد مخدر اعمال خواهد شد.

به گفته وی، برای سقف تخلف‌های مهم و حادثه‌ساز مانند سرعت غیرمجاز، سبقت و حرکات نمایشی نیز ۱۰۰ هزار تومان جریمه تعیین شده است و رانندگان متخلف در ۱۶۰ تخلف باقیمانده نیز تا سقف ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

سرهنگ محبی درباره زمان اجرای این قانون تاکید کرد: بعد از ابلاغ همه قوانین باید در روزنامه رسمی چاپ شوند و پس از چاپ و گذشت ۱۵ روز قابل اجرا هستند.

رئیس اداره حقوقی راهور افزود: علاوه بر افزایش جرایم بازدارنده، توقیف گواهینامه، محرومیت‌های اجتماعی، نمره منفی و … از راه‌های کاهش تخلفات در قانون اصلاح شده‌ای است که پس از ۴۰ سال ابلاغ شده.

براساس قانون جدید که امروز ابلاغ شده است به افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی که برای تشخیص تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور تعیین شده و آموزش لازم را دیده‌اند اجازه داده می‌شود، تخلفات مربوط را وفق قانون تشخیص داده و قبض جریمه صادر کنند.

بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان خودرو و کلاه ایمنی برای راکب و ترک‌نشین اجباری شد. همچنین جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد هر ساعت یکبار اعمال می‌شود.

براساس یکی دیگر از مواد قانون جدید، بستن کمربند ایمنی برای رانندگان و کلیه سرنشینان انواع خودروهای در حال حرکت در تمامی راه‌ها و همچنین استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای رانندگان و ترک‌نشینان هر نوع موتورسیکلت اجباری است. از سوی دیگر تمامی رانندگان خودروهایی که تاکنون برای سرنشینان خود کمربند ایمنی نصب نکرده‌اند، موظفند ظرف ۶ ماه از تاریخ تصویب این قانون نسبت به نصب کمربند ایمنی استاندارد در خودروهای خود اقدام کنند.

همچنین تردد تمام یا بعضی از وسایل نقلیه موتوری در ساعات و محدوده‌هایی از شهر که از سوی راهنمایی و رانندگی یا محیط زیست یا شهرداری‌های مربوطه منطقه ممنوعه پیشنهاد می‌شود و مطابق ضوابط شورای عالی ترافیک به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک استان‌ها و در تهران به تصویب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران می‌رسد، ممنوع است و نیروی انتظامی ضمن صدور قبض جریمه عبور ممنوع برای متخلف به او اخطار می‌کند که از محدوده طرح ترافیک خارج شود و در صورت ادامه تخلف برای هر یک ساعت یک برابر جریمه خواهد شد.

عابران پیاده هم مقصر می‌شوند:

همچنین براساس قانون جدید در راه‌هایی که برای عبور عابران پیاده علائم، تجهیزات و مسیرهای ویژه اختصاص داده شده است، عابران مکلفند هنگام عبور از عرض یا طول سواره‌رو با توجه به علائم راهنمایی و رانندگی منصوبه در محل از نقاط خط‌‌کشی‌شده، گذرگاه‌های غیرهمسطح و مسیرهای ویژه استفاده کنند. هرگاه عابران به تکلیف مذکور عمل نکنند، در صورت تصادف با وسیله نقلیه، راننده مشروط به این که تمامی مقررات را رعایت کرده باشد و قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد مسوولیتی نخواهد داشت. عدم مسوولیت راننده مانع استفاده مصدوم یا وراث متوفی از مزایای بیمه نخواهد شد و شرکت بیمه با ارائه قرار منع تعقیب یا حکم برائت راننده ملزم به اجرای تعهدات موضوع بیمه‌نامه به مصدوم یا وراث متوفی خواهد بود. رانندگان نیز موظفند درصورت عبور عابر‌پیاده از محل‌های تعیین شده با فاصله‌ای که به وسیله خط‌‌کشی پشت مسیر ویژه مشخص می‌گردد توقف کامل کنند. در غیر این‌صورت برای آنها مبلغ ۲۰۰ هزار ریال قبض جریمه صادر می‌شود.

براساس قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی رانندگان متخلف مأموران همزمان با صدور قبض جریمه به صورت تسلیمی یا ثبت توسط دوربین، گزارش تخلفات مندرج در جدول تعیین شده را با ذکر شماره و نوع گواهینامه راننده به اداره راهنمایی و رانندگی مربوط ارسال می‌کنند که به این ترتیب چنانچه متخلف دارای ۳۰ نمره منفی باشد، گواهینامه او به مدت ۳ ماه ضبط و در پایان مدت مزبور با پرداخت ۴۰۰ هزار ریال جریمه نقدی به نفع خزانه عمومی مسترد می‌شود.

پس از ضبط بار اول گواهینامه این فرد، چنانچه در اثر ارتکاب تخلفات جدید ۲۵ نمره منفی به متخلف تعلق گیرد، گواهینامه او به مدت ۶ ماه ضبط و پس از انقضای مدت مزبور و پرداخت ۶۰۰ هزار ریال به نفع خزانه عمومی مسترد می‌شود. از سوی دیگر در صورت تکرار تخلف توسط فرد متخلف ۲۰ نمره منفی به متخلف تعلق گیرد، گواهینامه او ابطال می‌گردد و بعد از یک سال می‌تواند برابر مقررات و پس از طی دوره آموزشی و پرداخت یک میلیون ریال به نفع خزانه عمومی گواهینامه جدید اخذ کند.

براساس این ماده، کسانی که در مدت ضبط گواهینامه مبادرت به رانندگی می‌کنند به مجازات مقرر برای رانندگی بدون گواهینامه محکوم می‌شوند. به این ترتیب بیشترین امتیاز منفی در جدول تدوین شده تخلفات رانندگی به ترتیب متعلق به تجاوز از سرعت مجاز و رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان گردان و افیونی با ۱۰ نمره و حرکات نمایشی و عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک با ۸ نمره خواهد بود.

جریمه تخلفات حادثه‌ساز به ۱۰۰ هزار تومان و مصرف روان گردان‌ها به ۲۰۰ هزار تومان رسید.

براساس یکی دیگر از مواد این قانون، جریمه‌های تخلفات‌مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در تمامی نقاط کشور و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، با توجه به مکان و زمان وقوع و نوع تخلفات و میزان تأثیر آن در آلودگی محیط زیست و ایمنی عبور و مرور و سایر عوامل موثر در جدول تخلفات این قانون از یکصد هزار ریال تا یک میلیون ریال و در سایر موارد از ۳۰ هزار ریال تا ۵۰۰ هزار ریال است که میزان جریمه‌های نقدی مقرر در مواد این قانون متناسب با افزایش یا کاهش تورم هر ۳ سال یک بار قابل تعدیل است.

همچنین چنانچه وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی موثر بوده و احتمال ایجاد خطر یا وقوع تصادف وجود داشته باشد، وسیله نقلیه مذکور به تعمیرگاه اعزام می‌شود.

در صورتی‌که راننده بدون داشتن گواهینامه مبادرت به رانندگی کند وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

ضبط گواهینامه و پلاک خودرو برای جریمه معوق:

براساس قانون جدید، همراه داشتن کارت خودرو، بیمه‌نامه شخص ثالث و برگه معتبر معاینه فنی در حین رانندگی اجباری شد.

براساس یکی دیگر از مفاد قانون جدید، هرگاه راننده متخلف ظرف مهلت ۴ ماه از تاریخ ابلاغ قبض جریمه متخلف، جریمه مربوطه را پرداخت نکند از سوی راهنمایی و رانندگی اخطاریه کتبی با مهلت یکماهه مبنی بر پرداخت جریمه به وی ابلاغ می‌شود و در صورت پایان مهلت و عدم پرداخت، ضمن ضبط گواهینامه، پلاک وسیله نقلیه تا زمان پرداخت جریمه در سامانه راهنمایی و رانندگی توقیف خواهد شد.

همچنین در صورتی‌که مبلغ جریمه خودرویی به ۱۰ میلیون ریال برسد راهنمایی و رانندگی موظف است مراتب را به مالک خودرو اعلام و چنانچه ظرف مهلت یک‌ماه از تاریخ ابلاغ، مالک خودرو نسبت به پرداخت جریمه یا اعتراض اقدام نکند، راهنمایی و رانندگی مکلف به توقیف خودرو تا پرداخت جریمه است. در صورت اعتراض، واحد مزبور موظف است درخصوص این موارد ظرف یک هفته تعیین تکلیف کند.

برخورد با موتورسواران متخلف:

براساس یکی دیگر از مواد قانون جدید، تمام قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتورسیکلت‌ها نیز جاری است. حرکت در پیاده رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، حرکت نمایشی مارپیچ، تک‌چرخ، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی با موتورسیکلت تخلف محسوب شده و مأموران موظفند ضمن صدور قبض جریمه نسبت به توقیف موتورسیکلت حداکثر به مدت یک هفته و در صورت تکرار تا یک ماه اقدام کنند. همچنین صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان برعهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.

رانندگان حمل و نقل ریلی هم جریمه می‌شوند:

از سوی دیگر شهرداری‌ها موظفند تمامی فعالیت‌های مربوط به حمل و نقل کالا و بار و مسافر در محدوده شهرها را در قالب موسسات و شرکت‌های حمل و نقل تعاونی و خصوصی ساماندهی و بر آنها نظارت کنند.

همچنین جریمه تخلف از مقررات حمل و نقل ریلی شهری و حومه از ۴۰ هزار ریال تا ۵۰۰ هزار ریال تعیین شده است.

به اعتقاد کارشناسان حمل و نقل اجرای قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی گام بزرگی در تحقق عدالت اجتماعی، حفظ حقوق مردم و برخورد قاطع با متخلفان رانندگی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.