آموزش گام به گام رانندگی

آموزش گام به گام رانندگی

آموزش گام به گام رانندگی

آموزش گام به گام رانندگی

پرسش و پاسخ

با سلام خدمت سروران محترم و معزز این پست به روز خواهد بود

1- چطور میشود وقتی بین دو اتومبیل پارک شده قرار میگیریم با یک فرمان خارج شویم بطوریکه نیاز به عقب و جلو کردن نباشد؟و یا اگر نیاز به عقب و جلو کردن باشد چکار کنیم که داخل جوب نیفتیم و بدون برخورد با اتومبیل ها خارج شویم؟


فقط در دو صورت میشه با یک فرمان از چنین وضعیتی خارج شد:1- فاصله ی شما با ماشین جلویی بیش از 1 متر باشد.2- شما بوسیله ی پارک دوبل  بین دو اتومبیل قرار گرفته باشید اما بعد از چرخش فرمان دوم، فرمان را به همان حالت رها کرده باشید و آن را صاف نکرده باشید و اگر فرمان را صاف کرده باشید فرمان را در جا به سمت چپ بچرخانید تا قفل شود بعد حرکت کنید که فرمان در جا چرخاندن زیاد توصیه نمیشود بخاطر اینکه برا لاستیکها ضرر دارد.
اما اگر نیاز به جلو عقب رفتن داشتید چکار کنید؟
1- قبل از سوار شدن فاصله جلو و عقب را چک کنید.
2- با توجه به فاصله های ثبت شده در ذهنتان( مثلا 1 متر از جلو و نیم متر از عقب) اتومبیل را با چرخش فرمان عقب و جلو کنید.
3- جهت جلوگیری از افتادن به جوب، آینه سمت راست را به پایین خم کنید طوری که در هنگام عقب رفتن بتوانید جدول را کامل از آینه ببینید و فاصله ی مناسب با جدول را تنظیم کنید.
4- در نهایت با چند بار عقب و جلو رفتن و بازی با فرمان و چرخش به سمت چپ و راست، می توانید از پارک خارج شد.


توجه: برای خروج راهنما را فراموش نکنید.و تا آنجا که امکان دارد آرام حرکت کنید تا در اثر برخورد با اتومبیل های جلویی و عقبی، آسیبی به هیچکدام وارد نشود.و مراقب اتومبیل ها در خیابان اصلی باشید.

2- آیا برا یه توقف کوتاه مثل پشت چراغ قرمز دنده باید خلاص شود یا نه؟


اگه زمان کمتر از 20 ثانیه باشد نه و الا برا جلوگیری از خراب شدن صفحه کلاج بهتره دنده رو خلاص کنید و در صورت حرکت به جلو یا عقب در صورت شیب بودن خیابان ترمز دستی را بالا بکشید و کلاج رو رها کنید
و اگه دنده رو خلاص نکردید ممکن هست که حواستون پرت بشه و پاتون رو از روی کلاج بردارید و به ماشین جلویی بزنید یا خاموش کنید و گرفتن کلاج در حالت ایستاده برای ماشین ضرر داره و همچنین پاها خسته میشه پس بهتره دنده را خلاص کنید.

س3- آیا پایین نگه داشتن کلاج باعث ساییده شدن صفحه کلاج میشه؟  

جاهایی که باعث سایش صفحه کلاچ میشه عبارتند از:الف- توقف بیش از حد پشت چراغ قرمز و پایین نگه داشتن کلاچ که در اینجا باید در صورت شیب بودن خیابون ترمز دستی را بالا بکشید و دنده رو خلاص کنید و کلاچ رو رها کنید تا هم پاهاتون استراحتی کرده باشه و هم فشار به دیسک صفحه کلاچ نیاد و اگه خیابون شیب نداشت دنده رو خلاص کنید تا چراغ سبز شود.ب- گذاشتن پا همیشه روی پدال کلاچ در حین رانندگی متاسفانه خیلی ها در حین رانندگی پاشون همیشه روی کلاچه که بعد از یک مسیر کم که رانندگی کردند پاشون خسته شده و وزن پا میفته روی پدال و باعث نیم کلاچ بودن ماشین میشه که این عزیزان باید پاشون رو سمت چپ پدال روی کف ماشین بزارن.ج- نیم کلاچ کردن بیش از حد یا تیک آف کردن ماشین د- موقع تعویض دنده ها،بعضی دوستان وقتی گاز میدن تا دنده رو زیاد کنند قبل از اینکه گاز رو تا ته رها کنند و بعد کلاچ رو بگیرند دنده رو زیاد کنند سریع کلاچ رو میگیرن و یا بعد از اینکه دنده رو زیاد کردند هنوز کلاچ رو تا ته رها نکردند به پدال گاز فشار میدن یه صدای زوزه ای شنیده میشه که باعث سایش صفحه کلاج میشه. و- موقع توقف کردن اتومبیل،بعضیها باز متاسفانه وقتی مخوان ماشینشون رو پارک کنند مثلا از فاصله ی صد متری کلاچ رو میگیرن در صورتیکه این عزیزان میتونن سرعت رو با ترمز خوب کم کنند و در فاصله ی دو یا سه متری به توقف کردن کلاچ رو بگیرن و با فرمون ماشین رو سمت راست تنظیم و متوقف کنند.

4- برای دور زدن و رفتن به کوچه یا خیابونی که پل کم عرض داره چطور باید عمل کرد که توی جوب نیفتیم؟

معمولا برای رفتن روی پلهای کم عرض در گردش به راست باید با کنترل آینه ها و حریان ترافیک ماشین رو به چپ هدایت کرد به صورت قوسی و سرعت رو خوب کم کرد و مجددا با کنترل آینه ی سمت راست و جریان ترافیک با چرخش فرمون به سمت راست تا لاستیکهای جلو روی پل قرار گیرد و لاستیکهای عقب رو از آینه ها کنترل کرده و بصورت آرام وارد کوچه میشوید و اگه از لاستیکهای عقب خاطر جمع نیستید پیاده شوید و با کنترل لاستیکها مجددا حرکت کنید.

5- دنده عقب ماشین من خیلی بد جا میره چکار کنم؟                                    

دلایل جا نخوردن دنده عبارتنداز:الف- خوب(تا ته)نگرفتن کلاچ ب- بد جازدن دنده(قرار ندادن دنده در جایگاه خودش) ج- خراب بودن دیسک و صفحه کلاچ ماشین د- ایراد مکانیکی در دنده ها.

6- در مورد لاستیک ها که جابجا می کنند خواستم بدونم به نظر شما چطوریه کارعاقلانه ای هست که ما لاستیک جلو رو بیاریم عقب و لاستیک عقب رو ببریم یا در کل لاستیک که خراب شد رو عوض کنیم در مورد ترکیدن لاستیک هم یک توضیحی بدین ممنون میشم وقتی این کار اتفاق افتاد چیکار باید بکنیم؟

سلام دوست عزیز بله کار درستیه معمولا بخاطر بد ساییده شدن لاستیکها اول اونها رو در جا میچرخونند و یا چپ و راست میکنند و اگه سایش لاستیکهای جلو بیشتر شده لاستیک نوتر رو مبرن جلو و لاستیک بیشتر ساییده شده رو میارن عقب و اگه خیلی ساییده شده کلا تعویض مکنند. و در مورد ترکیدن لاستیکها اگه بشه از تیوب استفاده کرد که خوبه و اگه ترکیدگی زیاد بود باید لاستیک رو کلا تعویض کرد. و دقت کنید اگه لاستیک در حین رانندگی ترکید اصلا ترمز نزنید بلکه گاز را شل کرده و فرمون رو محکم گرفته تا خود ماشین توقف کند.

7- اگر فرضا من امروز 10 امتیاز منفی بگیرم تا چه زمانی این امتیاز هست؟ یعنی این 30 امتیاز هر چند ماه حساب میشود؟

سلام دوست عزیز بر اساس قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورتی که نمره‌ منفی‌ گواهینامه ای به 30 برسد،به مدت سه ماه از رانندگی محروم خواهد شد.

و این فرد پس از پایان مدت محرومیت با پرداخت چهارصدهزار ریال جریمه نقدی مجددا می‌تواند اجازه رانندگی دریافت کند.و اگر این دسته از رانندگان در مرحله بعد بر اثر ارتکاب تخلفات جدید 25 نمره منفی دریافت کند،گواهینامه ی او به مدت 6 ماه ضبط و پس از آن با پرداخت ششصدهزار ریال مجوز رانندگی می‌گیرد.
و در صورتی که رانندگان مذکور مجددا بر اثر ارتکاب تخلفات جدید 20 نمره منفی دریافت کنند،گواهینامه آنان باطل خواهد شد، و این گونه افراد بعد از یک‌سال برابر مقررات و پس از طی دوره آموزشی و پرداخت یک میلیون ریال جریمه اجازه رانندگی مجدد می‌گیرند.
و نمره منفی رانندگان تنها زمانی حذف می شود که راننده تا 6 ماه هیچ گونه تخلف حادثه ساز دیگری را انجام نداده باشد.
و برای هر‌تخلف‌ در 24‌ساعت صرفا یک‌بار نمره منفی محاسبه می‌شود.
و رانندگانی که در مدت ضبط گواهینامه‌‌ مبادرت به رانندگی کنند به مجازات مقرر برای رانندگی بدون گواهینامه محکوم میشوند و اگر تصادف کنند نمیتوانند از بیمه استفاده کنند.


8- ببخشید اقای غفاری من دیروز در حین رانندگی ماشینم که 206 صندوق دار بود خاموش شد و دیدم ماشین داره میره برای همین ماشین رو خلاص کردم که یکهو دیدم ترمزم کار نمیکنه خیلی جا خوردم البته سرعتم زیاد نبود.
خواستم بدونم چطوریه اگه خدای ناکرده سرعت زیاد باشه و ماشین دوباره خودش خاموش بشه من باید چیکار کنم ؟
و چطوری ماشین رو متوقف کنم؟
و آیا این مشکل برای ماشین من تنها پیش آمد یا همه ماشینها اینجوری هستند ؟
ممنون از سایت زیبا و خوبتون
محسن از بجستان


پاسخ: سلام آقا محسن برق اتومبیل که قطع میشود ترمزها از کار میفته و نباید اتومبیل رو خلاص کنید یا کلاج رابگیرید بلکه باید ترمز دستی را آرام آرام مثل ترمز اتومبیل بالا بکشید و اتومبیل را متوقف کرده و آنرا رفع عیب کنید ولی اگر ترمز دستی هم خراب بود باید با معکوس کردن کم کم دنده ها سرعت را به حداقل برسونید و اتومبیل را متوقف کنید و خلاص کردن دنده کار خوبی نیست چون اتومبیل شتاب میگیرد و اگه دقت کردین میگن در سرازیری ها با دنده سنگین حرکت کنید در ضمن یک نکته هم لازم دونستم بگم هیچ وقت سوئیچ اتومبیل را در حین حرکت که اتومبیل خاموش میشود از جایگاه خودش خارج نکنید که فرمون قفل میشود.

9-
سلام اقای غفاری.خسته نباشید.یه سوال داشتم :روش توقف در دنده ی 1 با دنده ی 2 فرق داره؟دنده ی 1 اول کلاج رو تا اخر میگیریم بعد ارام ارام ترمز میکنیم؟درسته؟ایا دنده ی 2 هم همینطوره؟و یه سوال دیگه اینکه من پارک ال و دور دو فرمان و پارک دوبل رو با کلاج (فقط کلاج بدون گاز انجام میدم) اشکالی نداره؟آخه مربیم که یه خانمه همش میترسه بهم بگه گاز بده میترسه ماشینش به در و دیوار بخوره.همش منو ترسوندهممنون میشم جواب بدین؟

پاسخ: سلام سارا خانم سلامت باشید:
فرقی نداره چون سرعت دنده ی یک پایینه یعنی ماکزیمم سرعت دنده ی یک 20 کیلومتره پس اول کلاج رو بگیر و همزمان ترمز رو هم فشار بده و سرعت رو کم کن
و بوسیله ی فرمون اتومبیلت رو بصورت پارک 45 سانت کنار خیابون پارک کن و با فشار دادن بیشتر ترمز اتومبیل رو متوقف کن و چون هر چی دنده ها رو زیادتر میکنی سرعت و شتاب اتومبیل بیشتر میشه و اگر در این حالت اول کلاج رو بگیری شتاب ماشینت بیشتر شده،چون دیسک و صفحه کلاج آزاد میشه پس ابتدا سرعت رو با ترمز کم کن و بعد کلاج رو بگیر و بعد از تنظیم کنار خیابان اتومبیل را متوقف کن.
و اما در مورد سوال دومت مشکلی نداره بشرطیکه کلاج رو درست کنترل کنی یعنی دور موتور اتومبیلت مثل حالت در جا کار کردن اتومبیل ثابت باشه(پایین نیاد و اتومبیلت خاموش بشه)البته دقت کن که بعضی جاها نیاز هست گاز بدی مثلا پارک دوبل رفتی و بعد که حرکت میکنی به سمت جلو و توقف خروج از پارک انجام میدی شیب زیاد خیابون باعث عقب رفتن میشه که اینجا اول باید نیم کلاج کنی و چاشنی گاز رو هم همراه کنی یا افتادن لاستیک توی چاله یا دنده عقب رفتن روی پلی که از خیابون بلندتره و غیره و برای انجام دادن هر کاری نباید بترسی پس باید جرات و جسارت و علاقه داشته باشی پس با جرات رانندگی کن و نترس.



10- سه شنبه 15 بهمن1392 ساعت: 13:42     توسط:سارا
سلام.خسته نباشید
اقای غفاری میشه از دنده 3 به 2 رو هم توضیح بدین و اینکه من گاهی مواقع به جای دنده 3 دنده 5 میرم دلیلش چیه؟ممنون


پاسخ: سلام سلامت باشید:
وقتی مخوای دنده رو از3به2 بدی ابتدا باید سرعت رو با ترمز کم کنی یعنی برسونی به زیر 30 کیلومتر و بعد کلاج رو تا ته بگیری و دنده رو خلاص کنی و بیاری کنار صندلی خودت و بکشی عقب مثل کلاه آی آب و اینکه بجای دنده 3 دنده رو 5 میکنی دنده رو زیاد بسمت راست کج نکن بلکه یه ذره و سعی کن با مربیت بصورت اتومبیل خاموش دنده ها رو تمرین کن تا خوب جایگاه دنده ها رو یاد بگیری و برات ملکه ی ذهن بشه.

11-  یکشنبه 13 بهمن1392 ساعت: 11:58     توسط:سارا
سلام اقای غفاری.ی سوال :خانم مربی گفته برای اینکه از دنده ی 2 بخوای دنده 3 بری برای اینکه راحت بری اول دنده رو خلاص کن بعد دنده رو به سمت بالا ببر ،اینطوری خیالت راحت میشه که درست رفت.


پاسخ: سلام سارا خانم:
آره مربیت درست گفته فقط نباید زیاد زمان ببره اگه شما بین دنده 1و2و3 یک مثلث قائم الزاویه در نظر بگیری دنده ی 2به3 میشه وتر مثلث و وقتی مخوای دنده رو از 2به3 بدی یه ذره دسته دنده رو متمایل به راست حول بده خودش حالت فنریت داره و در حالت دنده خلاص روبرو دنده 3 وا میسته دو باره حولش بده بسمت دنده 3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.