آموزش گام به گام رانندگی

آموزش گام به گام رانندگی

آموزش گام به گام رانندگی

آموزش گام به گام رانندگی

تصاویر موتور خودرو

تصاویر موتور خودرو

تصویر موتور خودرو

 متعلقات موتور اتومبیل:

1- پیستون موتور: قطعه ای استوانه ای شکل است که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشت دارد و زمانهای موتور را به وجود می آورد ضمنا نیروهای تراکمی و انبساط ناشی از احتراق را تحمل می کند.

2- شاتون موتور: اهرمی است که به پیستون موتور و میل لنگ متصل بوده باعث تبدیل شدن نیروی خطی پیستون به نیروی چرخشی میل لنگ می گردد.

3- سیلندر موتور: استوانه ای است تو خالی که از بالا به وسیله سرسیلندر مسدود شده و از طرف پایین با حرکت پیستون حجم آن مرتبا تغییر می کند.

4- میل لنگ موتو ر(محور موتور): میله ای است که کار انجام شده در روی پیستون را به صورت گشتاور و دور دریافت نموده قدرت را به سیستم انتقال قدرت ارسال می کند.

5- شمع موتور: وسیله ای است متشکل از دو الکترود و بدنه ی سرامیکی که بر اثر ولتاژ زیاد ایجاد شده و به وسیله کویل در زمان مناسب طراحی شده ایجاد جرقه می نماید و مخلوط متراکم شده سوخت را منفجر می کند.

تصویر متحرک موتور

6-سوپاپ موتور: قطعه ای فلزی است قارچی شکل که در روی دریچه های ورودی و خروجی سرسیلندر قرار گرفته است و در زمانهای کار موتور با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتی را ایفا می کند.

 7- سرسیلندر موتور: قطعه ای است که به عنوان درپوش در بالای بدنه سیلندر بسته  می شود تا محفظه احتراق را به وجود آورد معمولا در روی سرسیلندر جای شمع و جای سوپاپ و غیره قرار دارد.

8- راهنمای سوپاپ (گیت موتور): استوانه ای که سوپاپ در آن حرکت کرده به علت داشتن لقی مجازحرکت سوپاپ را کنترل می کند.

9-مجاری آب موتور: محفظه های عبور آب در اطراف سیلندر و سرسیلندر می باشد که آب در آن گردش کرده گرمای بیش از اندازه ی موتور را به رادیاتور انتقال می دهد.

 10– مانتیفولد موتور: لوله های انتقال دهنده ای است که سوخت را به موتور وارد یا دودهای حاصل از احتراق را به فضای آزاد هدایت می کند.

11- تایپیت موتور: استوانه ای است که در زیر ساق سوپاپ و یا میل تایپیت قرار دارد و سوپاپ را از محل نشست خود بلند می کند و حرکت خود را از بادامک میل سوپاپ می گیرد.

12- میل سوپاپ موتور: محوری است که حرکت خود را از میل لنگ می گیرد و دارای بادامکهایی است که به تایپت حرکت رفت و برگشتی میدهد به علاوه استوانه خارج از مرکزی دارد که پمپ بنزین را به کار می اندازد و نیز دارای دندانه محرک اویل پمپ و دلکو می باشد.

موتور ردیفی

13- فلایویل (چرخ طیار)موتور: قطعه ی نسبتا سنگینی است که به انتهای میل لنگ بسته شده که جهت ذخیره ی انرژی تولید شده در موتور و بازپس دهی آن در زمان مورد نیاز به کار می رود.   

14-بادامک موتور: قطعه ای است بادام شکل که در روی محور میل سوپاپ ساخته شده و حرکت دورانی محور را به حرکت خطی قطعه دیگری که با آن درگیر است میسر می کند.

15- فنر سوپاپ موتور: وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را می بندد.

16 – اسبک موتور: وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را باز می کند.

17 – کاربراتور موتور: دستگاهی است که در آن سوخت موتور با نسبت معینی و در شرایط مختلف کارکرد موتور آماده می شود.

18– دلکو موتور: دستگاهی است که برق فشار قوی را در  زمان لازم بین شمعها تقسیم می کند.

19- فیلتر روغن موتور: وسیله ای است که ناخالصیهای شناور در روغن را جذب می کند.

20-پمپ روغن: دستگاهی است که روغن را با فشار معین به قسمتهای محرک موتور می رساند.

21- موتور استارت : دستگاه الکتریکی است که برای راه اندازی موتور به کار می رود. 

موتور اتومبیل

22- میله ی اندازه گیری روغن موتور(گیج): وسیله ای است که سطح روغن را در کارتل به  وسیله ی آن مشاهده می کنند.

23 – وایرهای فشار قوی در موتور: وسایلی هستند که برق فشار قوی را از دلکو به سر شمعها می رسانند.

24–دینام موتور: مولدی است که انرژی مکانیکی را توسط تسمه از موتور می گیرد و به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و دینام برق مصرفی باتری را در ابتدای کار تامین می کند و همواره آن را در حالت شارژ نگه می دارد.

25-پمپ بنزین موتور: دستگاهی است  که بنزین را از باک به کاربراتور انتقال می دهد.

26- ترموستات موتور: دستگاهی است که در مدار خروجی آب موتور قرار گرفته درجه حرارت آب موتور را کنترل و درحد معینی ثابت نگه می دارد.

27- واتر پمپ موتور: دستگاهی است که آب را بین موتور و رادیاتور به گردش در می آورد.

28 – پروانه موتور: قطعه ای است که هوای محیط خارج را  از لابلای پره های رادیاتور مکیده آب را خنک می کند.

طرز کار موتور(چهار عمل اصلی در موتور):

مکش تراکم انفجار تخلیه موتور

چرخه کار موتور:

اعمال یا رویدادهایی که در موتور شمع دار  انجام می شود به چهار بخش یا حرکت پیستون تقسیم میشود این حرکتها عبارتند از مکش،تراکم،انفجار و تخلیه هر حرکت از  نقطه مرگ بالایی به پایینی است در موتورهای چهار زمانه یک چرخه کامل از رویداد ها در سیلندر مستلزم دو دور چرخش کامل میل لنگ است.

زمان مکش:

درحین حرکت مکش در موتور شمع دار سوپاپ بنزین (هوا) باز می شود و پیستون  به طرف پایین حرکت میکند در نتیجه در بالای پیستون خلا جزئی ایجاد می شود فشار جو مخلوط هوا سوخت را از طریق دریچه بنزین به درون سیلندر سرازیر میکند وقتی پیستون از نقطه ی مرگ پایینی میگذرد سوپاپ بنزین بسته می شود در نتیجه بخش بالایی سیلندر درز بندی میشود.

موتورها

زمان تراکم:

پس از عبور پیستون از نقطه مرگ پایینی حرکت رو به بالای آن آغاز می شود و هر دو سوپاپ بسته می شوند پیستونی که بسمت بالا می رود مخلوط هوا و سوخت را متراکم می کند و آن را به فضای کوچکتری بین سطح بالایی پیستون و سرسیلندر محدود می سازد این فضا را محفظه ی احتراق می نامند در موتورهای شمع دار معمولا مخلوط هوا وسوخت چنان متراکم می شود که حجم آن به یک هشتم حجم اولیه یا کمتر برسد میزان تراکم مخلوط هوا و سوخت را نسبت تراکم می نامند نسبت تراکم بین حجم اولیه به نسبت مخلوط ثانویه را نسبت  تراکم گویند اگر حجم مخلوط پس از تراکم به یک هشتم حجم اولیه برسد آن گاه نسبت تراکم 8 به 1 خواهد شد.

زمان انفجار:

وقتی در پایان حرکت تراکم پیستون به نقطه مرگ بالایی می رسد شمع  جرقه می زندگرمای حاصل ازجرقه ی شمع مخلوط هوا و سوخت متراکم را مشتعل می سازد این مخلوط به سرعت میسوزد و دمای زیادی تا حدود 2500 درجه سانتیگراد تولید می شود و همین افزایش فشار پیستون را پایین می راند شاتون این نیرو را به میل لنگ انتقال می دهد و میل لنگ میچرخد تا چرخهای خودرو را بچرخاند.

زمان تخلیه:

وقتی در حرکت انفجار پیستون به نقطه مرگ پایینی نزذیک می شود سوپاپ دود باز میشود پیستون پس از عبور از نقطه مرگ پایینی دوباره بالا می رود گازهای حاصل از احتراق از دریچه دود خارج می شوند وقتی پیستون به نقطه مرگ بالا نزدیک می شود سوپاپ بنزین باز می شود  وقتی  پیستون از  نقطه مرگ بالایی می گذرد  و حرکت به طرف پایین را آغاز میکند سوپاپ دود بسته می شود و حرکت  مکش دیگری آغاز می شود و کل چرخه ی مکش،تراکم ،انفجار و تخلیه تکرار  می شود تا  وفتی  موتور روشن است این اعمال همه سیلندر ها تکرار می شوند.

 

موتور خودرو

موتور خورجینی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.