آموزش گام به گام رانندگی

آموزش گام به گام رانندگی

آموزش گام به گام رانندگی

آموزش گام به گام رانندگی

تنها راه تشخیص یک لاستیک تازه تولید شده با لاستیک انباری

تنها راه تشخیص یک لاستیک تازه تولید شده با لاستیک انباری

از دغدغه ها ونگرانی های رانندگان در زمان خرید لاستیک،خرید یک لاستیک تازه تولید شده است. متاسفانه در کشور ما لاستیکهای خارجی بیشماری وجود دارد که بیش از پنج سال از تاریخ ساخت آنها گذشته است.این مورد برای لاستیکهای ساخت داخل کمتر وجود دارد.
خطرات این لاستیکها با توجه به شرایط آب و هوای گرم و جاده های پر دست انداز،رعایت نکردن سرعت مطمئنه و خانواده های پر جمعیت و تکمیل ظرفیت کامل خودرو توسط افراد خانواده ، ... باعث ناامنی استفاده از این لاستیکها در جاده های کشور به خصوص در زمان مسافرت و استفاده از خودرو در مدت زمان و ساعت بیشتر می گردد.
از دغدغه ها و نگرانی های رانندگان در زمان خرید لاستیک،خرید یک لاستیک تازه تولید شده است.این لاستیکها که در بازار به اصطلاح لاستیک انباری شناخته می شوند .به دلایل مختلفی نظیر توقیف محموله های قاچاق،عدم فروش در یک کشور به دلایل مختلف و انتقال آنها به یک کشور ثالث و یا لاستیکهائی که در یک سری ساخت در کارخانه مشکل فنی داشته که توسط تولید کنندگان به کشورهای جهان سوم قاچاق می گردند.و دلایل بسیار دیگر که فقط سازندگان از آن با خبر هستند.
این لاستیکهای انباری توسط فروشندگان جزئی با قیمتی در حدود ده الی بیست هزار تومان کمتر از لاستیکهای تازه تولید شده از عمده فروشان لاستیک خریداری می گردد.در زمان خرید فروشندگان از وضیعت انباری بودن آن اطلاع می یابند.

متاسفانه این صداقت در زمان فروش به مشتریان وجود ندارد و بدون اطلاع و با همان قیمت لاستیک تازه تولید شده به مشتری از همه جا بیخبر فروخته می شود.این لاستیکهای انباری هیچ تفاوت ظاهری با یک لاستیک تازه تولید شده ندارد. و از نظر شکل ظاهری نمی توان تشخیص انباری بودن آن را داد.  
سازندگان خودرو جهت مشخص نمودن زمان تولید لاستیک ملزم به ثبت تاریخ ساخت هستند.متاسفانه این تاریخ به گونه ای بر لاستیک درج شده که توسط مصرف کننده به راحتی قابل تشخیص نیست.
با مطالعه ی مطلب ذیل به راحتی می توانید زمان تولید لاستیک را متوجه شوید.در جداره بیرونی لاستیکها یک عدد چهار رقمی درج شده است که مشخص کننده زمان تولید آن است.این عدد بر اساس سال تولید و تعداد هفته است.دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم آخر سال تولید را نشان می دهد.فرضا درج عدد 2106بر روی یک لاستیک یعنی این لاستیک در بیست و یکمین هفته سال 2006 تولید شده است.اگر این عددسه رقمی باشد به معنای تولید قبل از سال 2000 می باشد.
           
۱-تایر خودرو سواری

  ۲-عرض مقطع تایر بر حسب میلیمتر

  ۳-نسبت ارتفاع مقطع به عرض مقطع تایر

  ۴-نوع ساختار (رادیال Radial )

  ۵-قطر رینگ بر حسب اینچ

  ۶-شاخص بار و سرعت 

   ۷-استاندارد انجمن حمل و نقل آمریکا

  ۸-مشخصات ساختار تایر

  ۹-مشخصه تحمل حرارتی و چنگ زنی تایر به جاده و دوام

(رجوع شود به مورد ۱۲ )

    ۱۰-حداکثر فشار باد تایر در حالت سرد و حد مجاز بار 

  ۱۱-تایر های مخصوص زمستان (برف + گل ولای )

  M+S 

  M+S یا MS یا M&S همگی نشانگر این هستند که تایر از استانداردهای لازم جهت حرکت در گل و برف برخوردار است (Mud and Snow). این استانداردها از طرف انجمن سازندگان لاستیک (RMA) تعیین گردیده و این نشان به لاستیک هایی که دارای مشخصه های زیر باشند تعلق می گیرد:

لاستیک ها باید دارای شیارهای بزرگ در عاج خود باشند که از کناره های لاستیک به سمت وسط آن کشیده شده باشد. همچنین حداقل 25 درصد سطح لاستیک را باید شیارها بپوشاند.

این نوع کدگذاری پیشینه طولانی ای ندارد. در طول سالیان دراز، روش های مختلفی برای اعلام این مشخصات به کار می رفته است. در بعضی موارد، یک کارخانه از کدگذاری خاص خود در یک یا چند نوع لاستیک استفاده کرده است. نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که اصولا از دهه 60 به بعد بود که ارتفاع دیواره لاستیک مورد توجه قرار گرفت و برای افزایش کارایی لاستیک ها در دورها شروع به کوتاه شدن کرد، بنابراین پیش از آن شاهد نامگذاری هایی مانند 7.6x15 هستیم. در اینجا هر دو عدد به اینچ هستند و عدد اولی (7.6) همان پهنای تایر و عدد دوم قطر رینگ مناسب برای آن لاستیک است. فقط می ماند طول دیواره که در هیچ جای این کد به آن اشاره ای نشده و معمولا می توان آنرا با احتساب درصد 100 برای نسبت طول دیواره به پهنای لاستیک حساب کرد. با کدگذاری جدید، چنین لاستیکی دارای کدی به شکل 195/100R15 خواهد بود.

     ۱۲-درجه بندی یکسان کیفیت تایر

 *(UTQG)

 یکی از اطلاعاتی که معمولا بر روی تایر وجود دارد، نتایج تستی به نام  uniform tire quality grading (UTQG) ، یا درجه بندی یکسان کیفیت تایر است. این تست اکنون برای تمام لاستیک های خودروهای سواری که در آمریکا به فروش خواهند رفت اجباری است (لاستیک های برف از این قاعده استثنا هستند). در این تست سه معیار دوام، اصطکاک و تحمل دما مورد آزمایش قرار می گیرد. در تست دوام تایر، لاستیک در شرایط یکسان و ویژه ای قرار می گیرد و هرچه عدد اعلام شده بزرگتر باشد نشانگر دوام بیشتر آن لاستیک است. این عدد صرفا یک میزان نسبی است و تنها چیزی که از آن می توان فهمید اینست که تایری با درجه 200 در شرایط یکسان دو برابر تایری با درجه 100 کار میکند.

تست اصطکاک نیز بر اساس توانایی لاستیک در متوقف کردن ماشین روی آسفالت و بتن خیس است. نتیجه تست به صورت C,B,A,AA اعلام می شود که C نشانگر اصطکاک ضعیف است.

برای آزمودن تایر از جهت توانایی تحمل دمای بالا، لاستیک را در سرعت های بالا تست می کنند. برای کسب پائین ترین درجه (C) ، لاستیک باید بتواند به مدت 30 دقیقه و در سرعت 135 کیلومتر بر ساعت حرکت کند و تغییر شکل و یا خرابی در آن صورت نگیرد.

   ۱۳تاریخ تولید تایر و مدت زمان انقضاء مصرف

 یکی دیگر از اطلاعات مفید نوشته شده روی تایر تاریخ تولید آن است. به طور کلی استفاده از تایری که بیش از 6 سال عمر کرده است هرگز نباید استفاده شود بنابراین دقت به تاریخ تولید بسیار مهم است. روی تایر، تاریخ به صورت یک کد سه یا چهار رقمی نوشته می شود. کدهای سه رقمی مربوط به قبل از سال 2000 و چهار رقمی ها برای بعد از آنند پس اولین نکته اینکه اگر کد آن سه رقمی (مثلا 178) بود، از خرید آن صرفنظر کنید. و اما چهار رقمی ها: کدی به صورت 3006 به این معنی است که این تایر در سی امین هفته سال 2006 تولید شده است. دو رقم اول تعداد هفته گذشته از سال و دو رقم آخر بیانگر سال هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.