تنظیم فشار باد
1- تنظیم فشار باد تایرها از مهمترین
عواملیاست که رانندگان محترم باید مورد توجه قرار دهند . فشار باد تایرها
باید حداقل ماهی یکبار و حتماً قبل از هر سفر طولانی چک شود .
2- فشار
باد تایرها باید بر اساس آنچه سازنده خودرو برای تایر استاندارد خودروی
مورد نظر تعیین نموده ، تنظیم شود . فشار بادی که روی تایرها نوشته شده ،
فشار باد ماکزیمم میباشد و مناسب شرایط سرویس نیست . معمولاً میزان باد
توصیه شده توسط کارخانه سازنده خودرو در دفترچه راهنمای خودرو و همچنین
بهصورت برچسب در بغل درب طرف راننده یا درب صندوق عقب و یا درب داشبورد ،
تعبیه شده است .
3- فشار باد زیاد و فشار باد کم هر دو موجب آسیب
رسانیدن به تایر و سایش نامنظم آن میشوند . فشار باد کم باعث جابجایی بیش
از حد تایر در ناحیه تماس با جاده و در نتیجه سبب تولید حرارت بیش از حد در
تایر گردیده که علاوه بر کاهش عمر تایر ، میتواند خطرات جبران ناپذیری را
برای سرنشینان خودرو ایجاد نماید .
4- فشار باد تایرهای خودرو را قبل
از حرکت و زمانی که تایرها خنک بوده و دمای آنها مشابه دمای محیط میباشند ،
تنظیم نمایید . معمولاً پس از رانندگی طولانی ، فشار باد تایرها افزایش
مییابد . بنابراین در این حالت چنانچه فشار باد تایراز حد توصیه شده بیشتر
باشد هیچگاه آن را کم نکنید و پس از خنک شدن ،مجدداً ًفشار باد تایر را
کنترل نمایید .
5 - میزانA فشار باد تایر خود را متناسب با باری که
خودرو حمل میکند تنظیم کنید . از حمل بار بیش از حد مجاز بر روی وسیله
نقلیه خودداری نمایید و با افزایش باد بر اساس استاندارد اعلام شده تایر
مربوطه ، میزان فشار باد را افزایش دهید . میتوانید در این مورد با
کارخانه سازنده خودرو مشورت نموده یا نظرات اهل فن را جویا شوید.
1- هنگام انتخاب رینگ به نوع وسیله
نقلیه، اندازه و نوع تایر توجه کنید . رینگ مورد نظر حتماً باید با
استاندارد وسیله نقلیه و متناسب با نوع تایر انتخاب شود .
2- حرکات غیر
عادی اتومبیل از قبیل کشیده شدن به یک جهت و یا لرزش و غیره را جدی بگیرید و
در صدد رفع نقص فنی خودرو یا رینگ و یا نا بالانسی تایر اتومبیل خود
برآیید .
3- اگر روی دیوارهی تایر کلمه تیوبلس (Tubeless) ذکر شده باشد
بیانگر این مطلب است که تایر مذکور به شرط آنکه از رینگهای مخصوص تایر
تیوبلس ( بدون نیاز به تیوب) ، جهت رینگ کردن استفاده شود احتیاجی به
استفاده از تیوب ندارد . چنانچه روی دیوارهی تایر کلمه تیوبلس (Tubeless)
ذکر نشده باشد بیانگر این مطلب است که تایر مذکور حتماً باید با استفاده از
تیوب ، رینگ شده و آماده استفاده گردد . به این نوع تایرها تیوب تایپ
(Tube type) میگویند .
4- عدم استفاده از تیوب هنگام رینگ کردن تایرهای
تیوب تایپ (Tube type) عواقب خطرناک و جبران ناپذیری را برای مصرف کننده ،
به دنبال خواهد داشت .
5- از رینگهای زنگ زده ، پوسیده ،تابدار و جوشکاری شده مطلقاًاستفاده نکنید .
6- درصورت استفاده از تایر تیوبلس دقت کنید لبههای رینگ(محل نشیمنگاه طوقه(بید) تایر) سالم باشد .
7- از هرگونه تغییرات بر روی رینگ مانند : جوشکاری ،ساج انداختن ، سنگ زنی و ... خودداری نمایید .
8-
سوراخهای پیچ بر روی سطح کروی شکل حالت واشر فنری دارند . لذا از
رینگهایی که سطح کروی سوراخهای پیچ آن به هر دلیل صاف شدهاست استفاده
ننمایید .
9- هنگام نصب تایر بر روی رینگهای آهنی اگر رنگ محل نصب طوقه
تایر روی رینگ از بین رفته باشد و احتمال زنگ زدگی وجود داشته باشد ،بهتر
است از زدن آب و آب صابون به طوقه تایر پرهیز نمود . این امر سبب کاهش زنگ
زدگی سطح داخلی رینگ شده و استحکام رینگ حفظ میگردد.
10- تایرهای روی
یک محور خودرو باید از یک اندازه و از یک نوع ( هردو بایاس یا هردو رادیال)
و حتی از یک مارک و یک طرح آج باشند تا بهترین قابلیت رانندگی را برای شما
فراهم نمایند . نوع رینگهای بکار رفته روی یک محور نیز میباید کاملاً
یکسان باشند .
11- مجموعه تایر و رینگ مورد استفاده در خودرو را حتماًبالانس دینامیک نمایید .
بازرسی تایرها: